מתי נזדקק לטיפולי שורש? מידע לקורא

טיפולי שורש נדרשים כאשר ישנה בעיה בשורשי השן, ובפרט כאשר מקור הכאב בשן פנימי ואינו נובע כתוצאה מחור חיצוני. הנגעים הללו עשויים להתרחש עקב מגוון תמורות: זליגת חתיכות של סתימת אמלגם בין החניכיים לתוך השורשים, עודף אבנית לא מטופל (המטופל לא התייצב תקופה ארוכה לטיפול אצל שיננית) וחמור מאלה – הימצאות במחלת עששת דוהרת (בעיקר אצל ילדים) שכבר החלה לכרסם בתוך השיניים. מה עושים במסגרת טיפולי שורש כדי לרפא את הנגע אותו סופג המתרפא?

הטיפול נעשה על ידי מומחה טיפולי שורש

בתוך מרפאת השיניים, מועסק רופא שבהכשרתו הוא מיישם טיפולי שורש. רופא שכזה עובד עם ציוד מיוחד המסייע לו לראות בזמן אמת מה נעשה מתחת לכותרות השיניים. ההפניה אליו נעשית לאחר בדיקה של רופא שיניים רגיל, בה הוא בודק את הרפלקסים בשן ועורך סדרת צילומים. לפי מסקנותיו הוא מפנה לטיפול שורש ומעדכן את הרופא המומחה מהן הבעיות שנמצאו בשן של המטופל.

סדר הפעולות הבסיסי בטיפול שורש

הפעולות במסגרת טיפול השורש נעשות בהרדמה מקומית. במקרים חריגים, תיתכן סדציה עמוקה, למשל אם המטופל סובל מחרדה דנטלית, או אם נדרשת סדרה ארוכה של טיפולי שורש בעקבות חבלה דנטלית קלה (בחבלה דנטלית בדרג כבד, למשל נפילה ושבירת שיניים קדמיות, עוקרים את השיניים ולא עושים טיפולי שורש). לאחר הסדרת ההרדמה, מבצע הרופא המטפל קידוח יזום בשן המיועדת עד להרגה לשורש שלה. שם, מתבצעים הטיפולים להסרת הנגע: ניקיון של שיירי אמלגם, הסרת זיהומים ונגעים שונים, וכד’. האזור הפתוח צריך להיוותר סטרילי בסיום הטיפול, ואז מתבצעת סגירה של השן באמצעות סתימת שורש וסתימה רגילה מעליה.

טיפול שורש בשן הרוסה

בדרך כלל, במצב שכזה נמצא רופא השיניים בדילמה אם לעקור או לא לעקור את השן שספגה את ההרס. הרס שנוצר עקב הזנחה, ולא כתוצאה מחבלה דנטלית, מחייב טיפול שורש למען בדיקה כיצד הדבר קרה. מנגד, קיים חשש שאם יתבצע הקידוח במטרה להגיע לשורש זה יקיץ את קצה של השן הזו בלאו הכי ולכן אולי עדיף לעקור. באבחון מקדים שנעשה, אם מתגלה שניתן באמצעות טיפולי שורש לפתור את בעיית השן, עושים זאת, ומאוחר יותר מגנים עליה עם כתר. במידה ויש בעיה בשורש עצמו, עוקרים ומכוונים לביצוע שתל וכתר מעליו.

להתאמת הטיפול המושלם עבורך

נגישות