השתלת עצם לפני הטמעת שתלים – למי הטיפול מיועד?

השתלת עצם מיועדת למי שאובחן לו בצילום CT מחסור בעצם מתחת לשן שעומדת להיעקר. במקרה זה על הרופא לא לספק רק את עקירת השן אלא גם את העצם החדשה שתאפשר את ביצוע ההשתלה בעתיד. העצם החדשה יכולה להילקח ממספר מקורות: מהשן שעוקרים, מנסורת שן אדם אחר שנשמרת במעבדות שיניים או מנסורת שיני בקר. הנסורת היא לא תחליף כלשהו אלא עצם אמיתית של יצור חי שהייתה שן או לסת בעברה והיא נדרשת להטמעה לפני שמטמיעים את שתל הטיטניום עבור מי שנמצא מחוסר עצם.

סוג השתלת העצם תלוי במיקום השן שנעקרה

מיקום אחורי עליון אינו ניחן רק במחסור בעצם אלא גם בקרבה לאף ולכן במקרה כזה נדרשת גם הרמת סינוס לפני השתלת העצם. הרמת הסינוס והשתלת העצם מתבצעות ביום אחד. ניתן להרים סינוס בשיטה פתוחה כאשר המחסור הוא של כמה שיניים בשורה, או בשיטה סגורה כאשר מדובר במחסור בשן בודדת. בעוד השיטה הפתוחה היא ניתוחית מלאה, אשר כרוכה בפתיחת החייך ותפירתו לאחר מילוי העצם, השיטה הסגורה היא סמי כירורגית, כזו שכרוכה רק בקידוח ספציפי בנקודה בה יש מחסור בעצם. במידה והמחסור אובחן במיקומים רחוקים מהאף (נדיר) ניתן לבצע השתלת עצם פשוטה, ללא הרמת סינוס.

התנהלות המטופל הנדרשת לאחר ההשתלה

בדומה לעקירה, השתלת עצם היא תהליך כשכמתעוררים ממנו – כואב. מדובר בכאבים של 3-4 ימים, ולאחריהם החייך מתמלא שוב, ממש כמו בעקירה. בימים הללו לא רק החייך שלכם מתרפאת, הנסורת מתקשה והופכת, הלכה למעשה, לעצם מן המניין בגוף שלכם. כעבור מספר שבועות או חודשים תוכלו להישלח לצילום CT נוסף אשר אם ייקבע בו שנפח העצם שלכם מספק, ניתן יהיה לבצע את ההשתלה.

ביצוע השתלים על העצם המלאה

כעת כשהעצם הושלמה באמצעות פרוצדורת השתלת עצם, חלפו מספר שבועות וה- CT שלכם אישש שישנה עצם מלאה בחלל הפה, ניתן להסדיר עליה את השתלים. בשונה מטיפולים כירורגיים רבים, כאן כבר לא מדובר בטיפול כואב. נדרשת הרדמה, ולאחריה מתבצעים קידוחים כדי להגיע לעצם שהושתלה ולהבריג לתוכה את השתל. האחרון, בורג מתכתי מטיטניום, מתפקד כחסם דם, ועל כן הפה מתעורר מההרדמה ללא כאבים. מעתה, ניתן להתחיל לחשוב על הטמעת כתר או שן תותבת על אותו שתל.

להתאמת הטיפול המושלם עבורך

נגישות