השתלת חניכיים במקרה של נסיגת חניכיים – הטיפול שישמור על היציבות בחלל הפה

נסיגת חניכיים היא נגע בו החניכיים של המטופל הולכים ונעשים יותר נמוכים, עד כדי חשיפה כמעט מוחלטת של השן שמעליהם. לא מדובר במצב של שחרור רכס החניכיים מהידוק, כמו במקרים שמצריכים טיפול הקצעת שורשים, אלא במצב בו הוא פשוט הולך ונעלם. מצב זה עשוי לגרום לאובדן יציבות בשיניים ואובדן ההגנה עליהן. לכן, יש צורך לנקוט בפעולה מלאכותית של השתלות חניכיים כדי להוביל אותן שוב למצב של גדילה.

כיצד מתבצעת השתלת חניכיים?

ניתן לייצר חומר שיחליף את רקמות המטופל ממרכיב שנקרא אלדורם, או לקחת מהמטופל דגימות מאזורים בהם החניכיים תקינות במטרה להשתילן. ניתן גם לקחת דגימות של הרקמות בלבד. השתלת חניכיים מתהווה כמובן בהרדמה או בסדציה, או בשילוב של השניים. המנלך הטיפול, עם סיום השתלת הדגימות, האלדורם או הרקמות תופרים את הגורם המושתל גם לרקמת החניכיים וגם לחייך עצמו. התפרים נמסים ולכן התוצאה היא, בסופו של דבר, חיבור של החניכיים המלאכותיות לטבעיות והחזרת גדילתן, כנדרש.

מה עושים לאחר ההשתלה?

בגדול, מקיימים את הנחיות הרופא. החלמה מוחלטת וחוסר מרגש בכאבים צפויה בין שבוע לשבועיים מיום ההשתלה. חל איסור לצחצח במהלך תקופה זו את קו החניכיים וחשוב להעדיף מזונות רכים וקרים. מומלץ לשטוף את הפה בחומר אנטי בקטריאלי מיוחד לחיטוי קו החניכיים החדש.

.

האם הטיפול כרוך בתופעות לוואי?

השתלות חניכיים אינן כרוכות בתופעות לוואי, למעט מה שנדרש מכל מטופל בהליך כירורגי או זעיר פולשני, מספר ימי החלמה וחזרה הדרגתית לשגרה, כמתואר בפסקה הקודמת. השתלות חניכיים דומות במהותן לטיפולים מלאכותיים אחרים כמו למשל השתלות שיער. החייך בסופו של דבר הוא אמנם כלי דם אבל הוא מתקיים על בסיס צמיחה. כשמתהווה בפה נסיגה, צריך להחזיר את רכס החניכיים הקדמי למסלול זה.

מי הוא הרופא שמבצע את ההשתלה?

מומחה חניכיים עם הכשרה בכירורגיה. מומחה חניכיים אמון על כל טיפולי החניכיים הנדרשים עבור המטופל, מטיפול בדלקות קלות ועד השתלה עקב נסיגת חניכיים, כמתואר במאמר זה. מומחה חניכיים יכול, בין השאר, לקבוע, האם בעיות בשיניים שהובילו לדלקות נוצרו עקב בעיות בקו החניכיים או עקב ריקבון של השן או צמיחה עקומה, ולהמליץ על עקירה במקרי הצורך.

להתאמת הטיפול המושלם עבורך

נגישות