השוואה בין סתימות קומפוזיט לסתימות אמלגם

סתימות קומפוזיט הן סתימות לבנות העשויות מחומר מורכב, או בלעז קומפוזיט. לעומתן, סתימות אמלגם הן סתימות כסופות כהות המבוססות על תערובת אמלגם, המכילה כספית בשיעור חציוני. מחירי הסתימות משתנים. הסתימה הלבנה יקרה יותר בשל יוקרתו של חומר הקומפוזיט, אך חשוב להכיר אותו בצורה מדוקדקת ולבדוק האם משתלם לכם להשקיע בכך. סתימות אמלגם כיום ניתנות להסדרה במרפאות השיניים. הדרישה להורידן, כפי שהתהוותה באיחוד האירופי ובהמשך בישראל 2010, כבר מזמן ירדה מסדר היום בשל מחקרים שנעשו אשר גילו שלשיעור הכספית באמלגם אין כלל השפעה על תפקוד האדם. אמנם מדובר על מחצית תערובת הסתימה, שיעור גבוה לכל דעה, אבל הוא נחשב זניח גם בהינתן הרבה סתימות מסוג כזה בכדי שתהיה לו השפעה על האדם.

סתימות קומפוזיט – יתרונות וחסרונות

הסתימות לבנות ועשויות מחומר מרוכב בלבד. חומר זה משמש להכנת ציפוי חזק לשיניים לילדים ולהכנת גשרים בין שיניים מרווחות מעט. לכן, ניתן ללמוד שהוא חומר מאד חזק ברמה הפיזית. החיסרון המרכזי שלו הוא בהטעיה שמדובר בחומר לבן-עד, כמו חרסינה. הוא לא. זהו אחד מהחומרים הלבנים הפחות איכותיים בשימור המרקם הלבן, ולמעשה מספיקה שתיית קפה בודדת בשביל לבטל כליל את הצבע הלבן המובהק עמו יצאתם מהמרפאה. יחד עם זאת, הקפדה הרמטית על צחצוח יכולה לספק לו מעט מרחב תמרון להחלשת הבלות ולשמור על הלובן לזמן ארוך, בשונה מחרסינה שנשארת לבנה בכל מצב, וקלה הרבה יותר לניקיון במקרה של הכתמה.

סתימת אמלגם – יתרונות וחסרונות

סתימת אמלגם החלה את דרכה כבר במאה הקודמת כסתימה בלעדית בשיני המטופל. אחרי העשור הראשון של שנות האלפיים, באזור שנת 2010, דיברו על החשש מהכספית שבתוך סגסוגת האמלגם ועל הצורך להסיר אותו ולהמיר בסתימת קומפוזיט. כיום יש הסכמה כמעט מקיר לקיר בין כל המרפאות שמדובר בלא יותר מחשש לא מבוסס. זאת, משום שמרכיב הכספית בסגסוגת האמלגם לא הוכח כבר-השפעה על תפקוד האדם. הנתון הראלי הוא 50% מהסתימה (כשיתר 50% האחוז מורכב מכסף טהור, נחושת ועוד 2% אבץ). ברם, לא נמצא שיש בכזאת כמות יכולת להשפיע על האדם. שן אינה עצם גדולה אלא הקטנה שבעצמות האדם, ולכן ריפוי באמצעות חומר מאחה שמכיל כספית לא הוכח מחקרית כבעל סגולות של השפעה על תפקודנו. היתרון של סתימות אמלגם מתבטא במחיר זול, מה שמאפשר את סגירת החורים בקלות יחסית. עם חומרי הלבנה מתאימים כמו למינייט וכתר E-max ניתן להצניע את הכתם הכסוף של הסתימה.

להתאמת הטיפול המושלם עבורך

נגישות